Piękny obrazek

Dyplomanci

Zanim się do mnie zapiszesz

Na stronie głównej można odczytać, że wypromowałem już ponad setkę dyplomantów (licencjatów, inżynierów i magistrów) – na życzenie mogę udostępnić listę osób i tematów. Daje to pewne pojęcie o prowadzeniu prac dyplomowych. Zanim wybierzesz mnie na promotora, pamiętaj, moją rolą jest przewodnictwo. Promotor (def) to osoba, która wpuszcza studenta do ciemnego pokoju i pozwala aby się poobijał o różne przedmioty. Robi to nie tylko z wrodzonej złośliwości, ale głównie po to, aby następnym razem student potrafił sam przejść przez ciemny pokój. Nie zmuszę cię do niczego, mogę motywować, zachęcać do pracy i mieć wielkie oczekiwania. Nie zaneguję żadnej ścieżki, którą wybierzesz. Z tego, że ktoś uparł się aby 2+2 było 12 powstał nowy dział matematyki. Próbuj realizować własne pomysły, gdyż łatwiej prosić o wybaczenie jak zrobisz coś złego, niż prosić o to byś mógł to zrobić.

Największym problemem dzisiejszych studentów (i moim dawniej też) jest system zarządzania czasem, z reguły wszystko odkłada się na ostatnią chwilę. Bałaganiarstwo, chaos, brak planowania, wszystko jest do przyjęcia, tylko zamknij na gotowo od czasu do czasu pewien etap. Ktoś kto robi 100 rzeczy na raz, ale niczego nie kończy, z perspektywy czasu nie robi nic. Szukaj codziennie nowych sposobów by działać sprawniej, szybciej, lepiej. Ciągłe doskonalenie. Bądź mądry i leniwy. Zastosuj 5S ze strony głównej.

Preferowana tematyka

kim jestem, a kim nie jestem?

Trzeba sobie uświadomić, że jako naukowiec reprezntuję typ teoretyka, (a z 16 słynnych typów osobowości mediatora:). Symulacje, modelowanie, analiza matematyczna, algorytmy, praktyczne zastosowania regulatorów to obszary które lubię, natomiast programowanie dla samego programowania, lutowanie, pot. „druty” wykonuję tylko gdy muszę. Matematyka sama w sobie jest tylko narzędziem, musi istnieć odzwierciedlenie w rzeczywistości – obiekty, które wyliczamy powinny coś oznaczać – nie preferuję tworzenia obiektów, dla samego aktu stworzenia. Dlatego też prowadzenia prac czysto teoretycznych podejmę się pod warunkiem, że istnieje zastosowanie. Podobnie prac, w których powstaje sam obiekt (układ elektroniczny itp.), bez możliwości wykorzystania ciekawej teorii - jest dla mnie mało interesujące. Gdy twoim celem jest stworzenie „wypasionego” układu elektronicznego wskażę Ci innego promotora. Jeżeli po tym wstępie się nie zniechęciłaś/eś, to prezentuję preferowaną tematykę (obszary w których generuję tematy prac):

  • Szeroko pojęta teoria sterowania – najczęściej model ("paskudnie" matematyczny) i nietrywialny układ sterowania, do tego symulacje Matlab, Mathematica.
  • Sieci przemysłowe – ale jako obszar badawczy – ramki, rozwiązywanie konfliktów w sieci, sumy kontrolne, zależności czasowe itp. – natomiast konfiguracje sieci traktujemy jako etap pośredni, aby osiągnąć pewien cel na wyższym poziomie abstrakcji .
  • Dydaktyka – wspieram prace, które pośrednio zaowocują instrukcjami, nowymi zastosowaniami w lab. 021/022, choć tu trzeba przemyśleć co formalnie będzie aspektem badawczym.
  • Inne – wspieram także każdy inny pomysł z szeroko pojętego zakresu automatyki, mechatroniki i systemów sterowania. Może być logistyka miasta – sterowanie sygnalizacją świetlną itp. – jednakże musi się to wpisywać choć w pewnym zakresie w kierunek studiów.